CO-SØFART KALENDER
Ole Philipsen – Handelsflådens Velfærdsråd
Jannik N. Madsen – OK-forhandling med Rederiforeningen for Mindre Skibe
John Ibsen - OK-forhandling med Rederiforeningen for Mindre Skibe
Ole Strandberg - OK-forhandling med Rederiforeningen for Mindre Skibe
FRA MEDIER
Cutty Sark-brand måske påsat
Verdens mest berømte sejlskib, det 137 år gamle "Cutty Sark", er blevet ødelagt af flammer i London, og ifølge tv-stationen BBC efterforsker politiet nu, om nogen satte ild til skibet med vilje.
”I øjeblikket betragter vi branden som mistænkelig, men det ville vi gøre med enhver brand i den størrelsesorden og med den intensitet,” siger politiinspektør Bruce Middlemiss fra politiet i Greenwich. Han fortæller til BBC, at overvågningsbilleder viser, at der var folk i nærheden af skibet, da branden begyndte, og dem vil betjentene gerne have fat i.
DR.dk, 21/5, http://www.dr.dk/Nyheder/Udland/2007/05/21/144733.htm
Forligsmand forsøger at forhindre Falck-strejke
Forhandlere fra Handel, Transport og Service og Falck mødtes i går eftermiddags med repræsentanter fra fagforbundet 3F i forsøget på at enes om nye løn- og arbejdsvilkår. Overenskomsten udløb 1. maj, og der er varslet konflikt, som forligskvinde Mette Christensen dog for anden gang har udskudt i 14 dage.Hvis der ikke er enighed om en ny aftale senest mandag 28. maj, kan en konflikt for falckredderne begynde fem dage senere.
Nordmand får toppost i Norden
Rederiet Norden har ansat nordmanden Ivar Hansson Myklebust som ny finansdirektør efter Jens Fehrn-Christensen, der har besluttet at trække sig tilbage fra arbejdsmarkedet.
39-årige Ivar Myklebust får ansvaret for Nordens finanser, økonomi, risikostyring, forsikringsforhold og IT indtræder i direktionen sammen med adm. direktør Carsten Mortensen.
Mærsk-skib skyld i near-miss
A.P. Møller-Mærsk har fået skylden for en nær katastrofal situation i Den Engelske Kanal. Uopmærksomhed på dækket, er konklusionen. Om morgenen den 17. oktober fik den vagthavende officer på Maersk Dover, der sejler mellem England og Frankrig, besked fra kaptajnen på supertankeren Apollonia om at de to skibe var på kollisionskurs.
På det tidspunkt var de blot 1,9 sømil fra hinanden, og før opkaldet havde Maersk Dover ikke været opmærksom på supertankerens tilstedeværelse. Situationen blev yderligere kompliceret af, at containerskibet Maersk Vancouver var i gang med at overhale Apollonia om bagbord.
Maersk Dover måtte foretage en sidsteøjebliks antikollisionsmanøvre, og passerede 900 meter foran Maersk Vancouver og kun 180 meter bag om supertankeren.
Skylden for uheldet, der aldrig nåede at ske, har de britiske marinemyndigheder nu placeret hos Mærsk. Den vagthavende officer havde angiveligt taget et arbejdsrelateret telefonopkald. Derefter satte vagtofficeren sig ned for at videregive informationen til skibets kaptajn, men siddende havde officeren intet udsyn.
Dermed havde ingen set sig ordentligt for på skibet i ni minutter, da den alternative udkigspost havde gjort rent.
Nyt fra Søfartsstyrelsen
Afrika var for første gang vært for en diplomatkonference den 14-18. maj 2007 i Nairobi, Kenya. På konferencen blev der vedtaget en ny konvention om ansvar for fjernelse af skibsvrag.
Konventionen fastsætter internationale regler om rettigheder for stater til at kræve vrag fjernet og få omkostningerne betalt af rederens forsikringsselskab. Rederen får pligt til at fjerne vrag, der er en fare for andre skibe eller miljøet. Også containere, der falder over bord fra skibe skal fjernes.
Søfartsstyrelsen, 21/5, http://www.sofartsstyrelsen.dk/sw951.asp
Valutakurser
100 USD = 569,40 DKK
100 Euro = 757,84 DKK
Aktiekurser (slutkurser)
APM A-aktie: 61.900 (+700)
APM B-aktie: 63.300 (+1300)
DFDS: 750 (-13)
D/S Torm: 416,50 (+10)
D/S Norden: 323 (+2)
Mols-Linien: 545 (+5)
Børsen, 22/5